17 Dec 2017  

KBH: Ingen skyer af betydning, -2 °C

Ny million-erstatning på metrobyggeriet

Taget i massiv lønsnyd

Ny million-erstatning på metrobyggeriet

Det berygtede italienske metro- og letbane firma GCF, som har forbindelser til mafiaen, er igen blevet taget i lønsnyd. Efter en sag som endte med forlig skal firmaet nu betale 12 milliooner kroner til 45 ansatte.

FOTO: Thomas Lekfeldt/Scanpix
1 af 1

45 ansatte i det italienske metrofirma GCF får tilsammen 12 millioner kroner i efterbetalt løn i den fjerde million-erstatning på metrobyggeriet på tre år. Det skriver Fagbladet 3F.

Det var meget svingende, om de nu også fik fri efter de ni dage eller lige skulle arbejde en dag ekstra oveni.
Silas Grage, 3F BJMF

Det berygtede GCF har siden 2013 arbejdet med at lægge skinner på metrolinjen Cityringen i København, og efterbetalingen er et resultatet af et forlig mellem GCF og 3F BJMF.

Selvom det er første gang, at GCF bliver taget med fingrende i kagedåsen i København, er det ikke første gang, at firmaet er i clinch med dansk fagbevægelse.

I Aarhus, hvor firmaet har udført arbejde på Letbanen, endte en faglig sag mod GCF med forlig på 2,5 millioner, da 3F’s italienske kronvidner i sidste øjeblik sprang fra. Ifølge den lokale 3F-afdeling fordi vidnerne "af hensyn til deres familier" ikke turde møde op i Arbejdsretten.

Tråde til mafiaen

Arbejderen har tidligere skrevet om de relationer, der menes at være mellem GCF, Giardino-klanen og mafiaorganisationen "Ndrangethaen".

>> LÆS OGSÅ: Direktør for mafia-anklaget firma anholdt

Vincenzo Giardino og hans firma, New World Construction, er i en rapport, lavet af den italienske parlamentariker Alessandro Naccarato, kædet sammen med Ndrangethaen. Og Vincenzos fætter, Francesco, var ansat ved GCF fra 15. februar til slutningen af juni på letbanen i Aarhus.

I en artikel, "Hvor sporene ender", bragt i Weekendavisen i 2016, kan man læse, at én af fem personer er arresteret i Italien og anklaget for åger, hvidvask af penge samt afpresning.

Snød ansatte for 24.000 om måneden

Den netop afsluttede sag på Københavns metrobyggeri handler om, at firmaets 45 ansatte i perioden fra 2013 til 2016 konsekvent arbejdede flere timer, end der stod på deres lønsedler.

Mens deres lønsedler viste arbejdsdage på 8-9 timer, kunne de ansatte selv se, at dagen først reelt sluttede efter 10-12 timers arbejde. Samtidig var metroarbejderne ansat til at arbejde i ni dage og have fri i fem dage. Sådan gik det dog sjældent, fortæller faglig sekretær i 3F BJMF Silas Grage.

– Vores vidner fortæller, at det var meget svingende, om de nu også fik fri efter de ni dage eller lige skulle arbejde en dag ekstra oveni, siger han til Fagbladet 3F.

28. sep. 2017 - 12:22   29. sep. 2017 - 11:53

Arbejdsmarked

as@arbejderen.dk