23 Feb 2018  

KBH: Spredte skyer, -3 °C

Bliver det den sidste sorte modeuge?

Blogs

Nynne Nørup
Erhvervs ph.d.-studerende ved UFF-Humana og DTU Miljø
Uddannet Civilingeniør i Miljøteknologi med speciale i genbrug og genanvendelse af tøj og tekstil. Arbejder på frivillig basis med affaldsplanlægning i IUG og har været facilitator ved børne- og ungdomsklimatopmødet i 2009.
Blogindlæg af Nynne Nørup

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Torsdag, 01. februar, 2018, 08:21:30

Bliver det den sidste sorte modeuge?

Faktum er, at modebranchen kunne gøres langt mere socialt og miljømæssigt ansvarlig allerede i dag. Vel at mærke uden at det kræver nye opfindelser af teknologi eller økonomiske modeller

Med årets første Copenhagen Fashion Week vel overstået vækker det undren, at bæredygtighed stadig er isoleret i sin egen begivenhed, Fashion Summit. Der har været langt mellem de miljøvenlige og sociale tiltag i modeugen.

Man må håbe, at Copenhagen Fashion Week til august går forrest med en gennemført grøn modeuge.

Behovet for at ændre mode (tøj- og tekstilbranchen) er ellers presserende nok. I efteråret udkom Ellen MacArthur Foundation rapport om modebranchen.

Rapporten understreger behovet for handling og beregner, at hvis der ikke sker alvorlige ændringer i modebranchens måde at producere på, vil branchen gå fra at bidrage med to procent af verdens CO2-udslip til 26 procent i 2050. Rapportens formål var at fremlægge, hvordan branchen kunne gøres mere bæredygtig ud fra principperne i cirkulær økonomi.

Behov for bedre praksis

Faktum er, at modebranchen kunne gøres langt mere socialt og miljømæssigt ansvarlig allerede i dag. Vel at mærke uden at det kræver nye opfindelser af teknologi eller økonomiske modeller. Selvfølgelig er der behov for, at der bliver udviklet en bedre praksis, ikke mindst i forhold til at kunne genanvende alle produkter og sikre en bedre genanvendelse, når produkterne ikke længere kan genbruges.

Men man kan altså komme meget langt, hvis bare man benytter den allerede eksisterende viden og teknologi. Når modeugen derfor blot følger normen og ikke går forrest, minder det om vittigheden med lægen, der med lommen fuld af cigaretter anbefaler rygestop.

Selvom størstedelen af befolkning ikke bruger modeugen som rettesnor for deres indkøb, smitter modeugerne rundt omkring i verden af på den generelle opfattelse, både i branchen og ved folks forbrugsvaner. Modeugerne er i den grad statussymboler på en bestemt livsstil.

Mangler handling

Det kan også undre, hvordan branchen, der er kendetegnet ved optimering af produktionshastigheden, så der nu kun er få uger mellem design og færdige produkter på hylderne, begrunder sin manglende handling med, at det tager tid at agere anderledes.

Og hastighed i branchen forventes at stige ifølge undersøgelsen ”State of Sourcing 2018”. Undersøgelsen peger på, at de, der øger hastigheden, vinder kapløbet om kunderne. Selvom det kan synes absurd, at det skal kunne gå stærkere, kan der komme positive sideeffekter ud af den øgede hastighed.

En del af løsningen i at producere hurtigere er at flytte produktionen tættere på design og ledelse samt automatisere endnu mere af produktionen. Et skridt, der faktisk vil kunne give både miljømæssige og sociale fordele.   

Derfor må man håbe, at Copenhagen Fashion Week til august går forrest med en gennemført grøn modeuge.

Nyeste: Indland

Nyeste: Arbejde & Kapital